20221201

Kafein dan Helplessness

    "All men need therapy," kata Za, penuh yakin, dan sedikit condescending.

    Aku tak iyakan kata-katanya, tapi aku tak nafikan juga. Sejujurnya, aku tak tahulah kalau 'semua' lelaki perlukan terapi, tetapi kalau semua lelaki lain seperti aku, ada betulnya kata Za, mungkin terapi dapat membantu. Tapi Za bukannya bercakap pasal aku, ini cuma cerminan sifat narsisis aku, Za bercerita tentang berita politik.

    "Kau baca tak ni?" Za tunjukkan tweet tentang parti politik mana entah yang baru saja keluarkan kenyataan apa entah. "Kau dah tengok?" Soal Za lagi. "Selagi negara ni diperintah lelaki-lelaki tua macam ni memang tak ke mana lah kita."

    Aku sepetkan mata dan lihat tweet yang Za tunjuk di skrin telefonnya. Skrin telefon Za terlalu malap, mungkin untuk jimatkan bateri. Bateri telefon Za tinggal 37%. Dalam skrin malap telefon Za, aku lihat refleksi wajah aku sendiri, tapi untuk seketika, aku tak kenal wajah yang aku nampak. Mungkin terapi dapat membantu.

    "Ugh, I need to get off twitter," Za mengeluh.

    Aku angguk. Aku tak pasti berapa lama Za akan berhenti semak twitter. Aku rasa ini kali ketiga Za cakap benda yang sama dalam minggu ni. "Yeah, maybe we all need therapy."

No comments:

Post a Comment